Inedit si interesant: de la carti de joc la carti de vizita

Daca lucrezi intr-un business unde ai foarte multe contacte si trebuie neaparat sa tii legatura si dupa o intalnire importanta, cea mai usoara modalitate de reamintire a datelor importante de contact este cartea de vizita. Printre primele atestari documentare ale unor carti de vizita se numara si cele legate de cartile de vizita sub forma cartilor de joc. Cand cineva era invitat sa joace niste jocuri de carti la altcineva, persoana respectiva semna pe carti sau scria mesaje cu subinteles.

Mai tarziu, in Franta, in timpul domniei lui Ludovic al XIV-lea, prin carti de vizita se anunta venirea aristocratilor intr-o vizita importanta – de obicei, servitorii se ocupau de livrarea cartilor de vizita. Anglia secolului al XVII-lea a dat tonul la carti de vizita comerciale. Deoarece numerotarea strazilor londoneze nu exista inca, cartile de vizita comerciale erau fie materiale publicitare, fie un ghidaj foarte bun sub forma de harta pentru a duce cu bine clientii la un anumit magazin. Din 1830, cu ajutorul litografiei, au aparut si carti de vizita colorate, mult mai atragatoare. Odata cu secolul al XIX-lea si evolutia tehnologiilor, cartile de vizita s-au rafinat, avand ornamente extraodinare si blazoane care iti luau ochii. Raspandirea acestor carti de vizita a avut loc rapid, astfel ca si America si Europa au cunoscut noile modalitati de comunicare. Daca in Europa distinctia carte de vizita personala-carte de vizita de afaceri nu era atat de clara, in America lucrurile au fost mult mai transante. Cartile de vizita personale erau mai mult de prezentare si o dovada ca persoana respectiva si-a indeplinit „obligatiile sociale”, adica s-a dus in vizitele care erau obligatorii si a lasat acolo o carte de vizita care sa ateste prezenta sa. Cele pentru afaceri erau mult mai rafinate si nu se cadea sa fie folosite in vizite obligatorii. In prezent, cartile de vizita sunt o banalitate, toata lumea le are, le poate face offline si online, insa utilitatea lor s-a pastrat-oamenii se prezinta, isi lasa numarul de telefon, un e-mail. Insa nu doar atat. Unele companii sau oameni cu afaceri personale au transformat cartile de vizita astfel incat sa fie cat mai creative si mai utile. De pilda, un avocat specializat in divorturi si-a confectionat carti de vizita cu o taietura pe mijloc pentru ca ambii parteneri care doreau sa divorteze sa aiba cate o jumatate de carte de vizita.

O alta companie care se ocupa de repararea bicicletelor si-a facut o carte de vizita sub forma unei chei universale pentru bicicleta numai buna de folosit. In fine, cei mai creativi au fost sefii LEGO, care au confectionat carti de vizita exact ca micutele personaje adorate de copii; insa nici angajatii de la o companie care fabrica branza si cascaval nu au stat degeaba si au facut o carte de vizita sub forma de… razatoare speciala pentru branzeturi, din otel inoxidabil.